دليل الإرشادات والتعليمات للمشاركة في البرنامج
أولًا: التعريف بالبرنامج:
هو أحد برامج دعم المشروعات البحثية في الجامعة الموجهة لأعضاء هيئة التدريس أصحاب الخبرة، ويركز هذا البرنامج على الإسهام في تحقيق أهداف الخطة الاستراتيجية للبحث العلمي والتي من المؤمل أن يكون لها انعكاس إيجابي على خطط التنمية في المملكة العربية السعودية.
1.Introduction to the program:
It is one of the research projects support programs at the university directed to the experienced faculty members. This program focuses on contributing to achieving the objectives of the strategic plan for scientific research, which is hoped to have a positive impact on development plans in the Kingdom of Saudi Arabia.
ثانيًا: الأهداف العامة للبرنامج:
2.General objectives of the program
Linking scientific research to the university s goals and development plans in the Kingdom of Saudi Arabia.
Increasing research output in quantity and quality, and increasing the university’s balance of distinguished research published in journals classified in international databases.
Enhancing research groups and strengthening links between researchers by creating a stimulating research environment.
Developing the research capabilities of emerging researchers and graduate students.
Directing researchers attention to serve the university s research priorities.
Supporting research companies with local and international research centers and universities.
ثالثًا: الشروط العامة للمشاركة في البرنامج:
3. Terms and Conditions for Participation:
The group should have a leader to lead the group from among the Islamic University’s staff, preferably having at least two research articles published in journals indexed in the Web of Science-ISI or Scopus during the years 2020 and 2021.
The number multiplicity of specializations and their interrelationship within the research group should be taken into consideration.
A researcher can participate in two research groups at most, provided that he is not a leader in more than one group.
The number of research group members shall not be less than (3) from the Islamic University.
The research group must publish at least 3 scientific research articles in scientific journals listed in the following databases: for applied disciplines Web of Science-ISI or Scopus, and for theoretical disciplines ARCIFF.
The address of the researcher who represents the team in dealing with the Deanship should be limited to (Islamic University of Madinah) only.
That researcher states that the research funded by the Deanship of Scientific Research.
The duration of the contract is (18) months from the date of signing, and it can be extended for a period of (6) months with the approval of the authorized person at the Deanship of Scientific Research after providing sufficient justifications.
At the end of the contract term, the financial dues of the group are settled according to the number of scientific papers submitted and that meet the conditions.
يشترط في تقديم مقترحات الدراسات ما يأتي:
• The following are required to submit research proposals:
The area of the study is closely related to one of the five research priorities approved in this program.
The majority of the research group members should be from the Islamic University.
It is preferable that among the research group members should be a graduate student or a university student affiliated with the Islamic University.
The obligation to include the curriculum vitae of the leader and team members (participants, assistants and consultants) with clear and convincing justifications and a description of the nature of the work of each member and the Deanship has the right to estimate the number of team members.
Commitment to the deadlines for submitting the announced studies proposals.
Commitment to clarify operating expenses based on the form approved by the Deanship of Scientific Research.
The Deanship has the right to reject research proposals that do not comply with the terms of submission without referring to the leader.
The comparison between the proposals is made based on the criteria set by the Deanship.
رابعًا: الأولويات البحثية:
: Research Priorities
الأولوية الأولى 1st priority | تقديم التقنيات الذكية الحديثة أو الأطر أو التطبيقات التي تساعد على الارتقاء بجودة حياة ساكني المدينة المنورة وزوارها Providing modern smart technologies /frameworks/applications that help improve the quality of life of residents and visitors of Al Madinah |
الأولوية الثانية 2nd priority | الاستفادة من التقنيات الناشئة لدعم الدراسات الإسلامية وتعلم اللغة العربية Utilizing emerging technologies to support Islamic Studies and Arabic Language Learning |
الأولوية الثالثة 3rd priority | المحافظة على المياه وإدارة المخلفات Water Conservation and Waste Management |
الأولوية الرابعة 4th priority | كفاءة الطاقة والطاقة المتجددة Energy Efficiency & Renewable Energy |
الأولوية الخامسة 5th priority | القضايا المستجدة في الدراسات الإسلامية والعربية Emerging issues in Islamic and Arabic Studies |
خامسًا: إجراءات التقديم:
5. Application Procedures:
The application must be submitted via the (researcher (باحث/ system, which is available through the online portal. (Please see the manual for using the system available on the
Deanship s website). The study proposal must include the following elements:
Executive Summary of the project: The summary is prepared in an accurate scientific style that reflects the main content of the study, its objectives and methodology, the most important expected results, and the benefits of the project.
The title of the project and its importance: giving a brief description of the study’s topic, questions, and stating its limits and terminology.
Objectives of the project and the reasons for choosing it: The objectives that aim to be achieved from this project should be clearly and accurately stated in the form of short and numbered points related to the title of the project and consistent with the information received during the review of previous studies, and the adequate justifications are given for choosing the project topic.
Research priority served by this project and the relationship between the research priority and the project: The research priority is determined as stipulated in the priority table, as the relationship between the research priority and the study project is sufficiently clarified to clarify the role of the project in achieving the specified priority.
Previous studies: It reviews previous studies and research related to the subject of the study and its findings, and highlights the aspects that need further study, with an indication of the expected scientific addition from the study project after its completion.
Project curriculum and expected results and outputs: It shows the curriculum that the project will follow, and the procedures that explain how the research team deals with its scientific material, and the scientific method known to the area of specialization should be taken into account in preparing the study, and expected outputs from the study are mentioned at specific points.
Primary sources and references: The most important sources and references that were relied upon in preparing the project, in addition to the most important sources and references that will be referenced during the project.
سابعًا: تمويل الدراسات:
تموّل الدّراسات وفق الإجراءات الآتية:
ــ مبلغ (1200) ريال مكافأة الباحث الرئيس لكل شهر.
ــ مبلغ (1000) ريال مكافأة الباحث المشارك لكل شهر.
ـ مبلغ (500) ريال عن كلّ يوم استشارة للمستشار من داخل المدينة، و(1000) ريال عن كلّ يوم استشارة من خارج المدينة، و(2000) عن كلّ يوم استشارة من خارج المملكة.
ــ مبلغ (800) ريال مكافأة مساعد الباحث من حملة (الماجستير) لكل شهر.
ــ مبلغ (600) ريال مكافأة مساعد الباحث من حملة (البكالوريوس) لكل شهر.
ــ مبلغ (400) ريال مكافأة مساعد الباحث من الطلاب (الجامعيين والفنيين والمهنيين) لكل شهر.
Funding the Studies
Projects are funded according to the following procedures:
The maximum funding limit (300,000 three hundred thousand riyals), and the budget is estimated by the Deanship of Scientific Research based on the calculation of the research group premiums and the operational expenses proposed by the researcher.
The research group premiums are estimated based on the second article of the unified regulations for scientific research for universities, which are as follows:
1200 SR as a premium for the research group leader for each month.
1000 SR as a premium for the participating researcher for each month.
500 SR for each day of consultation with the consultant from within the city, and (1,000 SR) for each day of consultation from outside the city, and (2000 SR) for each day of consultation from outside the Kingdom of Saudi Arabia.
800 SR as a premium for the research assistant from the (Masters) holders for each month.
600 SR as a premium for the research assistant from the (bachelor’s) holders for each month.
-400 SR as a premium for the research assistant from students (universities, technicians and professionals) for each month.
The research is not accepted for support and funding except after the approval of the Council of the Deanship of Scientific Research, and the approval of its budget.
Research is financed only in accordance with the conditions and obligations contained in the contract between the Deanship of Scientific Research and the head of the research team.
This guide is considered as a part of the project financing contract.
ثامنًا: المتابعة
8.Monitoring:
The research group leader is obligated to submit three (3) periodic reports based on the form prepared by the Deanship, and submit them through the (researcher/ باحث) system.
The research group leader is obligated to submit the final integrated report electronically at the end of the contract period and submit it through the (researcher/ باحث) system.
The research group leader is not allowed to change any of the points mentioned below without prior approval from the Deanship:
- Changing the leader or a member of the research group.
- Adding one or more researchers to the research group.
- Changing the objectives or field/area of study.
- Increasing the costs of services approved in the project budget.
When the second party (research group), in extreme cases of necessity, wishes to extend the project period, they submit an application using the official form that prepared by the Deanship, at least thirty (30) days before the end of the project period specified. This shall not be valid except after the written consent of the first party (the Deanship of Scientific Research).
The leader represents the research group, and the ethical/moral responsibility shall be common among the members of the whole team, each with regard to its work and tasks.
In the case of breach/broke of the terms of the concluded contract, the Deanship of Scientific Research has the right to recommend stopping the funding of the project or taking any other decision approved by the Dean of Scientific Research.
When the project is suspended, it is financially liquidated, and the funds received by the researcher must be returned.
All evaluation of reports is carried out in strict confidence.
تاسعًا: التعهدات والالتزامات:
9.Agreements and Obligations:
Compliance with the local and international laws and regulations applicable in the Kingdom of Saudi Arabia related to copyright, translation, publication and the ethics of scientific research.
Sticking to scientific honesty in citation and quoting.
Abiding not to over-determine the requirements of the project, or to waste the use of materials or misuse the available facilities.
Conforming to present the results with credibility and transparency, and not to hide the negative results, or not to exaggerate the description of the results in a way that misleads public opinion.
عاشرًا: تغيير الفريق البحثي:
10.Changing the Research Group
In the case that the research group leader cannot continue to complete the project for any reason, one of the following two options shall be followed:
- Suspend and liquidate of the project, and return the remaining budget/fund.
- Completing the project by selecting one of the associate researchers (team members) as the leader, so that the Deanship will re-contract with him to complete the project.
Based on the request of the research group leader, the Dean of Scientific Research has the right to approve the change of one or more associate researchers according to the interest that the Deanship is convinced of.
The research group leader is obligated to write an acknowledgment to the university represented by the Deanship of Scientific Research, and to state that the research is funded by the Deanship in addition to any other supporting party.
حادي عشر: انتهاء البحث:
يتم إنهاء الدراسة، وذلك في حالة إنهاء الإجراءات الآتية:
Completion of the Project
The project will be ended, in the case that the following procedures are completed:
Presenting the project in its final form.
Submit the final acceptable report according to the form that prepared by the Deanship.
Submit the financial report, accompanied by the original documents for the purchase of equipment and materials.
The university may, for considerations of public interest, end the contract based on the written notification of the party (the Deanship of Scientific Research) to the research group leader.
Upon completion of the project, the devices/appliances and all that was purchased from the project budget are handed over to the administration of the college to which the research group leader is affiliated or any place specified by the Deanship of Scientific Research.
Provide evidence of the publication of scientific papers related to the project or its acceptance for publication.
ثاني عشر: قواعد الصرف المالي:
يتم الصرف المالي للدارسة على النحو الآتي:
المرحلة الأولى: تُصرف نسبة 60% من قيمة الميزانية بعد توقيع العقد لتغطية تكاليف الأجهزة والمواد والنفقات التشغيلية اللازمة لإجراء الدراسة.
المرحلة الثانية: تُصرف نسبة 40% من قيمة الميزانية بعد الانتهاء من الدراسة وتسليم التقرير النهائي وإحضار ما يثبت نشر الأوراق العلمية المتعلقة بالدراسة.
تنبيه: تقسيم هذه الدّفعات غير قابل للتّغيير حتى ولو كانت الدّفعة الأولى لا تغطّي تكاليف الأجهزة والمواد اللازمة لإجراء الدّراسة.
12.Funding Rules:
The funding will be paid as follows:
- First Stage: 60% of the budget value is paid after signing the contract to cover the costs of equipment, materials and operational expenses necessary to conduct the project.
- Second Stage: 40% of the budget value is paid after completing the project and submitting the final report and bringing proof of the publication of scientific papers related to the project.
NOTE: The distribution of these payments is not subject to change, even if the first payment does not cover the costs of equipment and materials needed to conduct the project.
ثالث عشر: إجراءات شراء الأجهزة والمواد وخلافها:
13.Procedures for Purchasing Equipment, Materials, etc.
Equipment, materials, etc. are purchased in accordance with the university’s financial policies and rules without prejudice to the university’s financial purchasing regulations and rules, and once the project is end, the property/ownership of all equipment and materials will be transferred to the Islamic University.
If the implementation of the research project requires expensive equipment or supplies; It must attach complete information about these devices, the justifications for their request, and their future importance.
رابع عشر: إجراءات إيقاف العمل بالبحث مؤقتًا أو تمديده:
أولا: يجوز للعمادة بناء على طلب الباحث الرئيس إيقاف العمل في البحث لمدة محددة، وذلك لظروف طارئة تعيق استمرار العمل وفق الإجراءات الآتية.
تخضع فترة التمديد لنفس اللوائح الفنية والمالية المنظمة للعمل بالبحث خلال الفترة الأصلية، على ألا تشمل صرف مكافآت للباحثين.
14.Procedures to Pause or Extend the Project Duration
The Deanship of Scientific Research may upon the request of the research group leader, suspend research work for a certain period, due to emergency circumstances that impact the continuous of work in accordance with the following procedures:
Submitting a request to suspend the work in the research by the research group leader and send it to the Deanship of Scientific Research, specifying the period of suspension and its justifications.
The research group leader should notify the Deanship of Scientific Research of resuming work in the project after the suspended period is expired.
The Deanship of Scientific Research adjusts the dates for submitting the reports required of the research group leader according to the suspended period, and notifies the research group leader of that.
When the project is suspended, the following actions should be taken into consideration:
- The disbursement/payments during the suspended period of the project is limited to the necessary obligations only, or as the Deanship of Scientific Research consider appropriate.
- No premiums will be paid to researchers during the suspended period.
- The suspended period is not counted from the approved project implementation period.
- If the completion of the project requires an additional period than the original/approved period, the research group leader should submit an extension request to the Deanship of Scientific Research, including the reasons and justifications for the extension, before the end of the original/approved period. The extension period is subject to the same technical and financial regulations of the project during the original/approved period, also it does not include the payment of rewards to researcher
في المجلات المدرجة ضمن قاعدتي شبكة العلوم أو سكوبس
Post-Publishing support program in
Journals included in the Web of Science or Scopus databases
فكرة البرنامج:
تقوم فكرة البرنامج على دعم الباحثين الذين قاموا بنشر أبحاث في مجلات ذات معامل تأثير، ومفهرسة ضمن واحدة من قاعدتي البيانات شبكة العلوم أو سكوبس ، وتُحدَّد قيمة الدعم حسب ترتيب المجلة في تخصصها.
Program Concept:
The concept of the program is to support researchers who have published research in journals with impact factor, and indexed within one of the two databases (Web of Science) or Scopus, and the value of the support is determined according to the order of the journal in its specialization.
أهداف البرنامج:
يهدف البرنامج إلى عدد من الأهداف، منها:
•زيادة عدد الأبحاث المنشورة باسم الجامعة الإسلامية في قواعد البيانات العالمية، بما يُسهم في رفع تصنيف الجامعة.
•زيادة النتاج البحثي للجامعة وتحسين جودته.
•تعزيز دور الجامعة في دعم الأبحاث المتميزة والمبتكرة.
•تحقيق أعلى نسبة مشاركة في نشر البحوث من بين منسوبي الجامعة من أعضاء هيئة التدريس بالجامعة.
•تحقيق الاستفادة المباشرة من الدعم الذي تقدِّمه الجامعة لمنسوبيها من الباحثين.
•إيجاد بيئة تنافسية بين باحثي الجامعة تُسهم في رفع كفاءة البحث العلمي وتوجيهه نحو النشر الدولي.
•رفع مستوى الثقة في الأبحاث التي ينجزها منسوبو الجامعة من الباحثين؛ من خلال اعتراف المجلات الدولية وقبولها لأبحاثهم، بعد تحكيمها من خلال محكمين دوليين.
Program Objectives:
The program aims at a number of objectives, including:
•Increasing the number of research published on behalf of the Islamic University in global databases, which contributes to raising the university s classification.
•Increasing the university s research output and improving its quality.
• Promoting the university s role in supporting distinguished and innovative research.
•Achieving the highest participation rate in publishing research among the university s faculty members.
•Achieving direct benefit from the support provided by the university to its researchers.
•Creating a competitive environment among university researchers that contributes to raising the efficiency of scientific research and directing it towards international publication.
•Upscaling the level of confidence in the research carried out by the university s researchers; through the recognition and acceptance of international journals for their research, after being judged by international arbitrators.
المستهدفون بالبرنامج:
جميع أعضاء هيئة التدريس ومن في حكمهم بالجامعة الإسلامية.
Program targets:
All faculty members and the like at the Islamic University.
شروط استحقاق الدعم:
أوَّلا: شروط في الباحث:
•أن يكون عنوان الباحث/الباحثين المشاركين من الجامعة الإسلامية هو:
Islamic University of Madinah.
•أن يكون الباحث/الباحثين المشاركين من منسوبي الجامعة الإسلامية وقت التقدُّم للحصول على الدعم.
•أن يكون البحث المنشور في التخصص العام للباحث الرئيس.
•أن يكون عنوان الباحث الذي يمثل الفريق في التعامل مع العمادة مقتصراً على (الجامعة الإسلامية بالمدينة المنورة / Islamic University of Madinah) فقط.
ثانيًا: شروط في المجلة والبحث:
يُشترط لحصول الباحث على الدعم ضمن هذا البرنامج أن تكون المجلة التي نشر فيها بحثه على النحو التالي:
•أن تكون المجلة مدرجة ضمن واحدة من قاعدتي البيانات العالمية شبكة العلوم أو سكوبس خلال عام نشر البحث.
•أن يكون البحث قد نُشر فعليًّا في المجلة وظهر في الأعداد المنشورة منها.
•يسري الدعم في هذا البرنامج على البحوث التي تُنشر بعد تاريخ الإعلان عن البرنامج وهو (26/12/2021م).
•الأبحاث التي تحتسب لاستحقاق الحصول على المكافأة هي مقالات البحوث (Research Articles) فقط، ولا يقبل التقدم بأبحاث من قبيل رسالة إلى المحرر أو كلمة التحرير أو مراجعة وما شابهها.
•ألا يكون البحث قد سبق دعمه أو كان جزءًا من بحث قد تم دعمه من أي جهة بالجامعة.
•أن يكون البحث قد روعي في إعداده أخلاقيات البحث العلمي، وخاليًا من المغالطات ومخالفة العقيدة الإسلامية وأنظمة المملكة العربية السعودية وأعرافها.
Support eligibility conditions:
First: Conditions for the researcher:
•The address of the participating researcher/researchers from the Islamic University should be: Islamic University of Madinah.
•The participating researcher/researchers must be affiliated with the Islamic University at the time of applying for support.
•The published research should be in the general specialization of the principal researcher.
•The address of the researcher who represents the team in dealing with the Deanship should be limited to (Islamic University of Madinah) only.
Second: Conditions in the Journal and Research:
In order for a researcher to receive support within this program, the journal in which his research was published must be as follows:
•The journal should be listed in one of the two global databases, Web of Science or Scopus, within the year of the research publication.
•That the research was virtually published in the journal and appeared in the published issues of it.
•Support in this program applies to research published after the date of the announcement of the program, which is (26/12/2021).
•The researches that are considered to be eligible for the premium are research articles only, and it is not accepted to submit research such as a letter to the editor, editorial speech, review and the like.
•That the research has not been previously supported or was part of a research that has been supported by any entity at the university.
•That the research should have taken into consideration in its preparation the ethics of scientific research, and free from inaccuracies and violation of the Islamic creed and the laws and customs of the Kingdom of Saudi Arabia.
قيمة الدعم:
•تكون قيمة الدعم المقدَّم للبحث الواحد حسب المجلة على النحو التالي:
:Support value
The value of the support provided for one research according to the journal is as follows:
قاعدة البيانات Database | قيمة الدعم (إذا كان الباحث الرئيس من داخل الجامعة) Support value (If the principal researcher is from within the university) | قيمة الدعم (إذا كان الباحث الرئيس من خارج الجامعة) Support value (If the principal researcher is from outside the university) |
Nature and Science | 50000 | 30000 |
Web of Science (Q1) | 20000 | 12000 |
Web of Science (Q2) | 12000 | 8000 |
Web of Science (Q3, Q4) | 8000 | 6000 |
Scopus | 8000 | 6000 |
•الحد الأقصى لاستفادة الباحث من الدعم في هذا البرنامج خلال العام المالي الواحد هو ثلاثة بحوث فقط.
•The maximum limit for the researcher to benefit from the support in this program during one fiscal year is only three research papers.
•آلية توزيع المكافآت (قيمة الدعم):
1-إذا كان الباحث الرئيس من منسوبي الجامعة ولم يشارك معه أحد من داخل الجامعة فإنه يستحق المكافأة (قيمة الدعم) كاملة.
2-إذا شارك في البحث أكثر من باحث من منسوبي الجامعة فإن المكافأة تقسَّم بينهم بالتساوي ويتولى الباحث الرئيس توزيع المكافأة على المشاركين في البحث من داخل الجامعة.
3-إذا كان الباحث الرئيس من خارج الجامعة فإن المكافأة تقسّم على المشاركين من داخل الجامعة بالتساوي، ولا تشمل الباحث الرئيس، ويتولى تقديم الطلب أحدُ المشاركين وتقع عليه مسؤولية توزيع المكافأة على بقية المشاركين.
4-لا تشمل المكافأة المشاركين في البحث من خارج الجامعة بأي حال من الأحوال.
•تقتصر المكافأة على أسماء الباحثين من منسوبي الجامعة الذين تظهر أسماؤهم على عنوان البحث فقط، ولا تُقدَّم إلى أي مشاركات أخرى، مثل المساعدين أو المستشارين.
The mechanism for distributing payments (the value of the support):
1-If the principal researcher is an employee of the university and no one from inside the university participated with him, then he deserves the full payment (the value of the support).
2- If more than one university employee participates in the research, the payment is divided equally among them, and the principal researcher distributes the payment to the research participants from within the university.
3- If the principal researcher is from outside the university, then the payment is divided equally among the participants from within the university, and does not include the principal researcher. One of the participants submits the application and is responsible for distributing the payment to the rest of the participants.
4- The payment does not include research participants from outside the university in any way.
• The payment is limited to the names of researchers from the university s employees whose names appear on the title of the research only, and is not offered to any other participation, such as assistants or advisors.
إجراءات التقديم للحصول على الدعم:
يتم التقديم للحصول على الدعم من خلال الإجراءات التالية:
•يقوم الباحث بتعبئة بيانات نموذج طلب التقديم للحصول على الدعم.
•يرفق الباحث مع طلب التقديم نسخة من البحث بصورته التي نُشر بها، وبيانات عن المجلة ومعامل تأثيرها وترتيبها في تخصصها، ويقوم بتسليم الطلب ومرفقاته إلى رئيس القسم العلمي.
•يتولى رئيس القسم العلمي التحقُّق من نشر البحث واندراج المجلة ضمن قواعد البيانات المطلوبة، ومعامل تأثيرها، وترتيبها في تخصصها، ثم يقوم رئيس القسم بالتوقيع على صحة البيانات الخاصة بالبحث والمجلة وقاعدة البيانات، ورفع الطلب إلى عميد الكلية.
•يتولى عميد الكلية رفع الطلب إلى عمادة البحث العلمي.
•تتسلم العمادة الطلب وتقوم بمراجعة الشروط العامة للاستحقاق، ثم تقوم باتخاذ إجراءات صرف الدعم للباحث.
Procedures for applying for support:
Applications for support are made through the following procedures:
•The researcher fills in the data of the application form to obtain support.
•The researcher shall attach with the application a copy of the research in the form in which it was published, and data about the journal, its impact factor and its arrangement in its specialization, and he shall deliver the application and its attachments to the head of the scientific department.
•The head of the scientific department checks the publication of the research and the journal s inclusion in the required databases, its impact factor, and its arrangement in its specialization. Then the head of the department signs the validity of the research data, the journal and the database, and submits the request to the dean of the college.
•The dean of the college submits the request to the Deanship of Scientific Research.
•The Deanship receives the application and reviews the general conditions of eligibility, and then takes the procedures for disbursing the support to the researcher.
طلب الحصول على دعم نشر بحث في مجلة مفهرسة ضمن قواعد البيانات العالمية شبكة العلوم أو سكوبس
Application to obtain support for publishing a research in a journal indexed within the global databases Web of Science or Scopus
نموذج التقديم على برنامج دعم ما بعد النشر:
دليل الإرشادات والتعليمات للمشاركة في البرنامج
التعريف بالبرنامج:
تقوم فكرة البرنامج على دعم وتشجيع الباحثين لنشر أبحاث في مجلات مصنفة لتوضيح صورة الإسلام؛ كونه دينا يتسم بالوسطية ويدعو إلى التسامح والاعتدال، فيأتي هذا البرنامج لتصحيح الفكر وتقويم السلوك وتأصيل مفاهيم الوسطية، من أجل بناء مجتمع راقٍ بفكره وسلوكه.
الأهداف العامة للبرنامج:
يهدف هذا البرنامج إلى الآتي:
1. توضيح وسطية الإسلام وسماحة أحكامه.
2. الإسهام الفاعل في تنمية حركة البحث العلمي في الجامعة الإسلامية.
3. تعزيز دور الجامعة في خدمة المجتمع.
4. تشجيع أعضاء هيئة التدريس وطلاب الدراسات العليا للبحث في القضايا الفكرية المعاصرة.
5. زيادة النتاج البحثي للجامعة وتحسين جودته.
الشروط العامة للمشاركة في البرنامج:
يشترط للإفادة من الدعم الموجَّه للبرنامج البحثي ما يلي:
1- يجب مراعاة الأولويات البحثية للبرنامج في كتابة المقترحات.
2- أن تراعى في إعداد البحث أخلاقيات البحث العلمي، وأن يكون خاليًا من المغالطات ومخالفة العقيدة الإسلامية وأنظمة المملكة العربية السعودية وأعرافها.
3- أن ينشر البحث في مجلة علمية مصنَّفة في قواعد البيانات الآتية (ISI, Scopus and Arcif).
4- أن ينجز الباحث البحث ويحصل على قبول نشره خلال (18) شهر من تاريخ بداية العقد.
إعداد المقترح البحثي:
· يُعِدُّ الباحث مقترح مشروعه البحثي بطريقة علمية جيدة.
· يجب أن يحتوي مقترح المشروع البحثي على جميع العناصر الواردة في النموذج، وهي كالآتي:
1- ملخص المشروع البحثي المقترح:
يُعِدُّ الباحث ملخّصاً لمشروعه البحثي باللغة العربية (أو بالإنجليزية إن كان البحث مكتوباً بها) بأسلوب علمي دقيق يعكس المحتوى الأساسي للبحث وأهدافه ومنهجه، وأهم النتائج المتوقعة منه، وأوجه الإفادة منها.
2- موضوع البحث:
يعطي الباحث وصفًا موجزًا لموضوع البحث ومشكلته، وأسئلته وبيان حدوده ومصطلحاته.
3- أهداف البحث:
يذكر الباحث الأهداف المرجو تحقيقها من هذا البحث بوضوح ودقة على هيئة نقاط مختصرة ومرقمة ومرتبطة بموضوع البحث ومتوافقة مع المعلومات الواردة أثناء استعراض الدراسات السابقة.
4- أهمية الموضوع وأسباب اختياره:
يذكر الباحث التبريرات الكافية لاختيار موضوع البحث.
5- علاقة البحث بالأولوية البحثية:
يجب تحديد أولوية بحثية واحدة من الأولويات المعلن عنها مع توضيح علاقة البحث بها.
6- الدِّراسات السابقة:
يستعرض الباحث الدراسات والأبحاث السابقة ذات الصلة بموضوع البحث، وما توصلت إليه من نتائج، وإبراز الجوانب التي تحتاج إلى مزيد من البحث، والإضافة العلمية المتوقَّعة من بحثه بعد إنجازه.
7- خطة البحث:
يعرض الباحث فيها التقسيمات الداخلية للبحث كالأبواب والفصول والمباحث.
8- منهج البحث:
يبيِّن الباحث المنهج الذي سيسير عليه في بحثه، والإجراءات التي توضِّح كيفية تعامله مع مادته العلمية، وينبغي أن يراعى في إعداده المنهج العلمي المعروف عند أهل التخصص.
9- المصادر والمراجع:
يذكر الباحث المصادر والمراجع الأولية التي اعتمد عليها كتابة المقترح البحثي.
الميزانية:
يتم تقدير الميزانية من عمادة البحث العلمي كما يلي:
15,000 ريال إذا قبِل البحث في مجلة مصنفة في قواعد بيانات (Web of Science ISI and Scopus
10,000 ريال إذا قبِل البحث في مجلة مصنفة في قواعد بيانات Arcif.
يستحقها الباحث دفعة واحدة عند تزويد العمادة بخطاب قبول النشر.
تقديم مقترح المشروع البحثي:
1- يكون التقديم عبر باحث المتاح في الخدمات الالكترونية.
2- آخر موعد لاستقبال الطلبات المقدَّمة للدعم حسب الموعد المعلن عنه من العمادة.
معلومات مهمة:
1- لا يُنظر في المشروعات البحثية المقدَّمة التي لم تكتمل.
2- لعمادة البحث العلمي الحق في صرف النظر عن المشروعات البحثية التي لا تلتزم بالإرشادات والتعليمات المنظمة للبرامج البحثية.
3- يتم تحكيم المشروعات البحثية المقترحة من خلال تقييم مجموعة من العناصر تتعلق بجودة المشروع البحثي، وفائدته العلمية والعملية.
4- أن يكون ارتباط المشروع البحثي ارتباطًا وثيقاً بالأولويات البحثية المعلنة.
5- بعد الانتهاء من مرحلة التحكيم وتقدير الميزانية يُشعَر الباحث بما تقرَّر حيال مشروعه البحثي عن طريق حسابه في نظام (باحث) من خلال الضغط على أيقونة (الملاحظات) ثم الضغط على أيقونة (الموافقة).
6- يتم إشعار الباحثين المقبولة أبحاثهم للدعم بتوقيع العقد.
7- دعم المشروعات البحثية يتم حسب الإمكانات المتاحة ويُقدَّم منها ما له أولوية، بناءً على المعايير التي تراعيها العمادة عند المفاضلة.
8- يراعي الباحث في إنجاز المشروعات البحثية المدعومة الإرشادات والتعليمات والقواعد المنظمة لذلك.
9- يلتزم الباحث الرئيس بذكر أسماء كل من ساهم في إنجاز البحث من الباحثين المشاركين ومساعدي الباحثين في النسخة المقدمة للعمادة.
10- يسلم البحث بعد إنجازه عن طريق الضغط على أيقونة (المراحل) مع ضرورة إدراج خطاب قبول النشر وتقرير اكتمال بيانات البحث في منصة النتاج العلمي.
الأولويات البحثية لبرنامج حصانة
1- ظاهرة التطرف وركائزه وأخطاره على الفرد والمجتمع.
2- التيارات الفكرية المعاصرة وأساليبها في التجنيد والاستقطاب.
3- التعايش والتسامح مع غير المسلمين.
4- دور التقنية في مواجهة التطرف.
5- أساليب التطرف في وسائل التواصل الاجتماعي.
6- دور المرأة في مكافحة التطرف.
التعريف بالبرنامج:
برنامج تنمية القدرات البحثية لطلاب الدراسات العليا بالجامعة (أبحاثنا عالمية) هو أحد البرامج التي تدعمها الجامعة لرفع قدرات الطلاب البحثية وصقل مهاراتهم وتحفيزهم على إجراء البحوث العلمية الرصينة، ونشرها في المجلات العلمية المصنفة في (Web of Science (ISI), Scopus).
أهداف البرنامج:
1- تشجيع البحوث التي تسهم في تحقيق أهداف الجامعة وتخدم رسالتها العلمية ورؤيتها المستقبلية.
2- تنمية القدرات البحثية لدى طلاب الدراسات العليا بالجامعة، والاكتشاف المبكر للكفاءات البحثية.
3- التوافق مع خطة الجامعة الداعمة والمشجعة للبحث العلمي باعتباره جزءاً من رسالة الجامعة.
4- تحفيز طلاب الجامعة على إجراء البحوث العلمية الرصينة، ونشرها في المجلات العلمية المصنفة.
5- زيادة عدد الأبحاث المنشورة باسم الجامعة الإسلامية في قواعد البيانات العالمية، بما يسهم في رفع تصنيفها.
6- إيجاد بيئة تنافسية بين طلاب الدراسات العليا بالجامعة تُسهم في تجويد رسائلهم العلمية
شروط الإفادة من البرنامج:
يشترط للإفادة من البرنامج ما يلي:
1- أن يكون من طلاب مرحلتي الماجستير والدكتوراه بالجامعة وقت تقديم.
2- أقصى عدد للفريق البحث اثنان: باحث رئيس وباحث مشارك، ويجوز أن يكون المشارك أحد مشرفي الطالب أو عضو هيئة تدريس بالقسم.، ويلزم تقديم مبررات للباحث المشارك ووصف عمله.
3- أن يقدم الطالب مشروعا بحثيًّا واحدًا فقط بوصفه باحثاً رئيساً.
4- أن ينشر الطالب البحث في المجلات المدرجة في Web of Scienceأو Scopus
5- يجوز أن يكون البحث مستلاً من الرسالة التي يقوم الطالب على إعدادها.
6- يجوز أن يُنشر البحث باللغة العربية، أو بغيرها من اللغات الأجنبية.
7- يجب أن يكون عنوان الطالب في البحث المنشور هو (الجامعة الإسلامية بالمدينة المنوَّرة) (Islamic University of Madinah).
8- أن يكون موضوع البحث ضمن تخصص القسم الذي يدرس فيه الطالب.
9- أن يقدم مشروع البحث المقترح والبحث بعد إنجازه وفق التعليمات والإرشادات المنظمة لذلك.
كيفية إعداد المشروع البحثي:
يعد الطالب مشروعه البحثي بطريقة علمية جيدة محتوياً على العناصر التالية:
1- عنوان البحث:
ينبغي أن يكون العنوان مختصراً ومعبراً عن المضمون العلمي للبحث.
2- موضوع البحث وأهميته:
إعطاء وصف موجز لموضوع البحث؛ وبيان حدوده ومصطلحاته، وأهميته.
3- أسباب اختيار موضوع البحث:
تُذكر التبريرات الكافية لاختيار موضوع البحث.
4- الدّراسات السابقة:
يستعرض الطالب الدراسات والأبحاث السابقة ذات الصلة بموضوع البحث وما توصلت إليه، وإبراز الجوانب التي تحتاج إلى مزيد من البحث، والإضافة العلمية المتوقعة من مشروع البحث بعد إنجازه.
5- أهداف البحث:
يذكر الطالبالأهداف المرجو تحقيقها من هذا البحث بوضوح ودقة على هيئة نقاط مختصرة ومرقمة ومرتبطة بموضوع البحث ومتوافقة مع المعلومات الواردة أثناء استعراض الدراسات السابقة.
6- خطة البحث:
يعرض الطالب فيها التقسيمات المقترحة للبحث كالأبواب والفصول والمباحث... إلخ، والعناوين المقترحة لهذه التقسيمات، والخاتمة وأنها تتضمن أهم نتائج البحث وتوصياته، وفهارس البحث، وملاحقه، ونحو ذلك.
7- منهج البحث:
يبين فيه الطالب المنهج الذي سيسير عليه في بحثه، والإجراءات التي توضح كيفية تعامله مع مادته العملية، وينبغي أن يراعى في إعداده المنهج العلمي المعروف عند أهل التخصص.
الدعم:
يدعم كل مشروع بحثي قُبل بمبلغ 12,000 ريال في حال وجود باحث مشارك و 8,000 ريال في حال عدم وجود باحث مشارك، وذلك بعد إحضار ما يثبت قبول البحث للنشر في المجلات المصنفة في قواعد Web of Scienceأو Scopus.
طريقة تقديم مقترح المشروع البحثي:
1- يكون التقديم عبر نظام (باحث) المتاح في الخدمات الالكترونية.
2- آخر موعد لاستقبال الطلبات المقدَّمة للدعم حسب الموعد المعلن عنه من العمادة.